zaterdag 12 augustus 2017

PAPIER MACHE



Werken met papier mache
dat was voor mij de eerste keer
misschien moet ik de schade inhalen
dat ik vroeger nooit op de kleuterschool zat

maar het is wel heel erg leuk om te doen
bovendien kost het zo ongeveer niets

wat behangerslijm en oude kranten
en eventueel wat styropor ballen

zo als altijd werk ik niet vanuit een
ontwerp maar vanuit een idee
dat gaandeweg meer vorm krijgt

wij (mijn vriendin en ik)
gebruikten droge fles kalebassen
die hadden we nog liggen
wie wat bewaard heeft wat
toch
dat gaat ook prima

en dan heb je een mooie stevige vorm
al zou je die ook wel kunnen maken
van een prop aluminium folie

ja en dan maar plakken en plakken
telkens een nieuwe laag

na het drogen alles
instrijken met houtlijm
dat weer goed laten drogen

en daarna instrijken met papier pulp

maar heb je dat niet
dan kun je ook een dikke laag Gesso gebruiken
maar dan ben je wel veel langer bezig

want na het drogen van die pulp
hoef je die alleen nog te
schuren
en daarna kun je beginnen met verven

na het drogen van de Gesso
ga je schuren en dan weer
een laag Gesso er over

hier ga je steeds mee door
tot je voorwerp helemaal glad is


maar met pulp kun je oneffen delen
nog mooi een beetje wegwerken
maar het nadeel hier van is weer

dat die pulp best wel kostbaar is

na het verven van je voorwerp
doe je er een laag houtlijm over
of iets anders om het af te lakken
zodat het mooi en stevig blijft
bovendien is het dan een
beetje vocht en vuil afstotend

Wat ik graag wil weten
hoe maak jij papiermache?

Arbeiten mit Papiermaché
es war für mich das erste Mal
Aber sehr nett zu tun

Außerdem kostet es fast nichts
Etwas Tapeten Kleber und alte Zeitungen
Und vielleicht einige Styropor Bälle

Wir (meine freundin und Ich)
benutzten trockene Flaschenkörbe
Das geht auch gut

Und dann hast du eine schöne feste Form
mann könnte auch eine from machen aus Aluminiumfolie
Ja und dann kleben und kleben
Jedes Mal eine neue Schicht

Nach dem Trocknen
erst mal Holzkleber auftragen
Das macht das Ganze noch fester
Und das Zeitungspapier leuchtet nicht durch
Wenn Sie es später färben

Und dann weiter mit Papiermache pulp


Aber hast du dass nicht
Dann kannst du auch Gesso benutzen
Aber dann bist du viel länger beschäftigt
Nach dem Trocknen der Papier mache pulpe
Brauchst du es allein zu Schleifen
Und kannst anfangen zu malen

Nach dem Trocknen der Gesso
zuerst schleifen und dan wieder und wieder
bis dein Objekt glatt ist
Mit Papiermache pulp können
Sie einen unebenen Teil verbergen

aber der Nachteil ist
Daß die Pulpe ziemlich teuer ist
Nach dem Färben deines Artikels
eine Schicht Holzleim aufbringen
Oder etwas anderes
um es ganze zu polieren
So bleibt es schön

wie machst du Papier mache?

10 opmerkingen:

  1. Lieve Thea,

    Wowww, de eerste keer dat je met deze materie bezig bent en dan deze
    resultaten, GEWELDIG gewoon, een knap stukje werk mijn complimenten!!!
    Wat een mooie kleurrijke objecten heb je gemaakt, en handig zeg dat jullie
    gedroogde flessen kalebassen als basis hebben gebruikt. Mooi van vorm
    en heel licht materiaal.

    De kip, de vogels en de dikke dame ik vind ze allemaal SUPER geslaagd.
    Voor herhaling vatbaar denk ik maar zo. Krijg nu ik dit zie ook weer
    zin om er mee aan de slag te gaan, zo leuk ook om er mee bezig te zijn.

    Ik las bij je dat die pulp best kostbaar is, dus als ik het goed begrijp
    koop je die pulppasta? Maar...........het is helemaal niet moeilijk om het zelf
    te maken, op internet zijn you-tube filmpjes te zien waar ze dat laten zien.
    Verschillende methodes en je hebt er niet zoveel voor nodig, alhoewel ik denk
    dat jij dat allang hebt bekeken. Zelf heb ik de pulp wel gemaakt van een simpele
    witte knutsellijm, beetje water en toiletpapier snipperen en lekker kneden
    tot een mooie gladde massa.

    Geniet van een fijne zondag en nieuwe week.....

    Liefs,
    Josephine
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je vogel echt prachtig. En nog nooit gedaan? Dan echt super knap. Heb er geen ervaring mee, dus ik zou het niet weten. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen lieve Thea, wat heb je weer mooie dingen gemaakt en wat een idee om kalebassen te gebruiken. Ik maak dit soort vogels van klei en dat is best wel veel werk en tijd. fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als dit jouw eerste keer is, dan heb je echt wel talent. Ik vind die vogels geweldig mooi. De eerste is mijn favoriet. Zo tof gedaan. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Liebe Thea,
    Deine Pappmache-Arbeiten sind klasse, vor allem die Vögel find ich ja wunderschön!
    Du bist so vielseitig kreativ tätig und zauberst immer wieder wundervolle Werke!
    Hab einen guten Start in eine schöne neue Woche!
    ♥ Allerliebste Grüße,Claudia ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Thea,

    die dicken Damen gefallen mir sehr.

    Sei lieb gegrüsst von Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij hebt verborgen talenten!
    Leuk geworden allemaal en je hebt wel de smaak te pakken,
    je hebt er niet 1 gemaakt maar gelijk meer!
    Nieuwe hobby prachtig...
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Thea, wat ben je toch een kunstenares. Ik vind je werk prachtig! Ik doe zelf eigenlijk nooit iets met papier mache. De laatste keer was jaren geleden voor een surprise met Sinterkaas denk ik. Toen de kinderen nog thuis waren. Ik heb echt genoten van je mooie vogels :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Liebe Thea
    Du bist wirklich ein kreatives Wunderpaket! ;o)
    Deine Arbeiten sind wunder-wunder-wunderschön!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gaaf bezig geweest. Ik vind de vogel erg gaaf.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achterlaat.

Lieve groetjes van Thea ♥